jebril
چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:, :: 8:26 ::  نويسنده : hr ashouri

اگر چه نخستین پوستر انگلیسی در سال 1871 میلادی توسط «فدریک واکر» به روش حکاکی روی چوب تهیه شد. ولی «ژول شره» فرانسوی را باید «پدرهنر پوستر» دانست. سپس «تولوز - لوترک» اهل فرانسه (1864 - 1901 م) تحت تاثیر «ژول شره» و با بهره گیری از با سمه های ژاپنی عرصه تازه ای را در برابر هنر پوستر گشود. «تولوز لوترک» طراح پوستر، با سمه ساز و چاپگر اهل فرانسه، اگر چه وی فقط «سی و دو پوستر» و تعداد کمی آگهی، کتاب و جلد صفحه موسیقی و... طراحی کرد اما نقش مهمی در شکل گیری و تحول طراحی پوستر مدرن داشت. در سال 1891 میلادی اولین پوستر خیره کننده خود را برای مجله langaulue در «مولن روژ» طراحی کرد که بلا فاصله موجب شهرت او شد. پیشگامان این هنر در کوشش های خود برای تلفیق مقاصد هنری و تبلیغی به ضرورت طراحی ساده و قوی پی بردند. در پیش تر از خلق پوستر توسط این هنرمندان، آگاهی دادن خبر توسط تخته ها یی به ابعاد 75×60 و فقط به صورت نوشتاری و قابلیت تک رنگ و یا دو رنگ امکان پذیر بود. حالتی گردن آویز داشت که به مثال پیراهن داخل سر می رفت. قسمتی در جلوی سینه او قرار می گرفت و قسمت دیگر آن به پشت كمر آویخته می شد. در شهر مشغول به قدم زدن می شدند و مردم آن را مطالعه می کردند. پس از جنگ جهانی دوم، هنر پوستر در مراکز تحول اولیه اش (فرانسه - انگلستان - روسیه و آلمان) محدود نماند. به خصوص، لهستان، کوبا، ژاپن و بسیاری از کشورهای «جهان سوم» در این عرصه درخشیده. در ایران نیز از دهه 1960 میلادی، هنر پوستر با آثار «مرحوم مرتضی ممیز» و چند تن از استادان و طراحان گرافیک وارد مرحله تحول جدی خود شد. گرچه هنوز نمی توان از مکتب پوستر ایرانی نمونه های ارزشمندی از هنر خود را ارایه داده اند. برای پوستر نمی توان ابعادی قراردادی منظور کرد ولی جهت نصب بر روی تا بلوهای اعلانات غالباً ابعاد استاندارد 70×50 و یا 100×70 را رقم می زنند. به همین خاطر پوسترها در همه جای دنیا به صورت عمودی تعریف شده است، طراحی بردهای درون شهری جهت نصب پوسترتابع این ابعاد استاندارد است یعنی نسبت چند 50 سانت به طول و چند 70 سانت به عرض. ولی در خصوص پوسترهای فانتزی است این ابعاد بصورت آزاد عمل می شود که امروزه بسیار شاهد آن هستیم. پوستر از جمله متداول ترین نوع ساختار گرافیکی است که معمولاً از دو عامل مهم «پیام» و «تصویر» تشکیل شده است. عملکرد پوستر ارتباط برقرار کردن میان افراد جامعه با موضوع تبلیغ می با شد. در بیشترمواقع حامل پیام و آگاهی دادن یک خبر و اطلاع، بصورتی که بیانگر رویداد در گذشته و یا زمان حال و یا نوید از خبری در آینده باشد.

 

«پوسترها» به گونه های مختلف تقسیم می شود:

1 - پوستربا عناوین «شناختی» : (مثل پوسترهای بازیکنان فوتبال، معرفی شهرهای دیدنی و... )

 2 - پوستر با مطالب و عناوین «خبری»: (بطورمثال پوستربا عناوین جشنواره ها و سمینارها و... )

3 - پوستر با عناوین «آموزشی و تربیتی»: (مثلا نمایشگاه لوازم آموزشی و کمک آموزشی - پوستر بهداشت و سلامتی)

4 - پوستر با عنوان «فرا خوان و یا دعوت به بازدید»: (مثل فراخوان و یا دعوت به سمینار - فعالیت هنری و... )

5 - پوستر جهت «اطلاع رسانی» : (کمک به مردم محروم و زلزله زده بم - عناوین سیاسی - فرهنگی و... ) .

6 - پوستر با موضوع «اقتصاد و تجارت» : (پوستربرای فعا لیت های تجاری مثل عطرها - پوشاک - فروش فوق العاده محصولات یک موسسه - تبلیغ ساعت های... ) .

با توجه به موارد استفاده از پوستر، گروه سنی و طبقات اجتماعی بیننده، نوع رنگ، فونت نوشتاری، ایجاد فضا و حتی قطع و اندازه پوستر نیز انتخاب می شود.

 

عناصر مهم در طرح یک پوستر:

الف) توازن: ایجاد ارتباط بصری بین عناصر تشکیل دهنده پوستر که به دو صورت می باشد.

1 - توازن سند یا توازن متقارن: که بیشتر بومی و سنتی و به صورت آرامش دهنده می باشد.

2 - توازن غیر سنتی و یا غیر متقارن: در این شیوه از کار تحرک و سر زندگی از ویژگی های این بخش میباشد.

ب) - وحدت: تمام قسمت های پیام رسان باید نوعی یگانگی را نشان دهد، برای رسیدن به وحدت باید به موارد زیر توجه کرد و آن را به کار گرفت.

1 - تداخل بخش های پیام رسان در یکدیگر برای آسان کردن و سیال نمودن یک بخش در بخش دیگر.

2 - استفاده از زمینه پشت کار.

3 - استفاده از زمینه به عنوان یک محدوده یک دست یا فضای خالی (زیر ساخت جهت نشست بهتر کار) .

ج) - حرکت: شکل دادن به اجزاء متشکله باید به گونه ای باشد که بی اختیار نگاه بیننده از یک سو به سوی دیگر همانطور که مورد نظر طراح بوده جذب شود.

 

موارد زیر در ایجاد حرکت نقش اساسی دارند:

1 - بکار بردن خطوط جهت دار که چشم را هدایت کند.

2 - اضافه کردن تصویری که حرکت را تداعی کند.

3 - گروه بندی عناصر موجود در کار.

د) - تا کید: اختصاص درجات متغیر از اهمیت نسبت به عوامل متعدد تشکیل دهنده پوستر را تأکید می گویند.

 

این کیفیت از عوامل زیر بدست می آید:

1 - استفاده از اشکال زیر ساختی متناقض در پشت تصویر یا قرار گیری حروف در زیر کار.

2 - استفاده از فضای باز به مقدار زیاد.

3 - استفاده از اندازه و رنگ های متضاد در ایجاد فونت.

4 - ترکیب و ایجاد یک عنصر بزرگتر در تصویر.

5 - تغییر در ایجاد فونت به گونه ای که بتواند در بطن پوستر تاکید و توجه بیشتری را تداعی کند.

6 - جاذبه مخصوص یا یک احساس یا بیان یک عقیده در جهت جذب بیننده و هدایت و حرکت او.

 

ویژگی های پوستر

1 - توجه بیننده را به خود جلب کند و وی را به پیگیری و خواندن آن ترغیب کند.

2 - به شیوه ای منطقی دارای نظم با شد.

3 - مخاطب را در برابر خود متوقف کند (حداقل زمان برای نظاره 15 ثانیه را بتواند در دید مخاطب ایجاد کند) .

4 - به خوبی مخاطب خود را بشناسد

5 - بتواند با مخاطب خود ارتباطی بی واسطه برقرار کند و معما گونه و گنگ نباشد.

6 - خوانا بودن مطالب و حروف را دارا با شد.

7 - آمیزش جذابی از حروف و تصاویر را به نما یش بگذارد.

8 - به خوبی عناصر اصلی طراحی را به خدمت بگیرد.

9 - بتواند به نحو احسن مفهوم اصلی پیام را به مخاطبین خاص خود منتقل کند.

10 - علاوه بر دید بصری، تفکر مفهومی را نیز در بیننده القا کند.

به هر شکل پوسترها باید به گونه ای باشند که بتوانند در انتقال پیام تاثیر گذار با شند. در شروع کار پوستر قبل از هر کاری باید فکر و تجسم دقیقی از آنچه می خواهید بر روی کاغذ به صورت طرح اولیه منعکس کنید، دا شته باشید. اطلاعات مهم و کلیدی را انتخاب کرده و به نسبت اولویت آنها را طبقه بندی کنید. فضاهای رنگی را به تناسب موضوع در کنار یک کاغذ یادداشت نموده و سپس چیدمان های تصویری که از قبل در ذهن شما انتخاب شده است و یا می خواهید طراحی کنید، در کادر پوستر خود چیدمان کنید. نقطه کانونی و یا نقاط طلایی که می تواند بیشتر مخاطبان را جذب پوستر اجرایی شما نماید را در نظر بگیرید. شیوه نوشتاری، انتخاب فونت و یا طراحی و اجرای فونت، تا کیدها، اشارات و غیره ... را در طراحی اولیه پوستر خود نشان دهد. پس از اتود اولیه، شروع به اجرای طرح و اتودهای ثا نویه نموده تا عملکرد خود را در ایجاد فضاهای مناسب دیگر و یقین حاصل نمودن از استحکام کار، محک بزنید. حال پس از به وجود آوردن چند طرح محکم و مطالعه شده، می توانید برای اجرای کار، قدم اولیه را بردارید. اکنون ایده اصلی پوستر شما با عناصر ترکیب یا فته ای چون: اولویت های نوشتاری، تصویری، فونت ها و اشارات و غیره با هم هماهنگ هستند.

علاوه بر موارد ذکر شده موارد ذکر شده موارد مهم دیگری چون: شناخت ظرفیت های بصری گوناگون چون خط، حجم، تعادل، توازن، تقارن و غیره...، اهمیت خود را دارا می با شد. شناخت هارمونی رنگ ها و متناسب ساختن آن با موضوع پوستر و یا محیط تاثیر گذار بر آن، دارای اهمیت ویژه ای می با شد. یا می توان گفت شناخت منطقی خاصیت رنگ ها و تاثیر روانی آن بر دید بصری مخاطب بسیار موثر در جذب دید بیننده خواهد بود. در آخر باید بر این موضوع تأكید كرد كه چیدمان فا صله حروف اصلی، نسبت به لبه های كار در سه سمت: چپ، را ست و بالا با فاصله 5/2 سا نتیمتر و در قسمت پایین كادر پوستر 3 سانتیمتر می با شد. پوسترها با هر عنوانی كه باشند باید حس و عواطف هنرمند را در خود جای دهند و هنرمند متعهد به دور از موضوعات رایج در بازار و كلیشه ای، باید خلاق و نوآور با شد و همیشه آماده ارایه موضوعات جدید با تكنیك های نو، برای مخاطبین خاص خود با شند. لذا هنری جای تفكر و تامل دارد كه بتواند با جامعه اطراف خود برخوردی تازه و ارتباطی سازنده داشته باشد. در غیر این صورت مثل آب راكدی می ماند كه بعد از مدتی می گندد. گل زیبا است ولی اگر یك گل را به صورت مداوم و توسط اشخاص متفاوت در طول بیست سال ببینید، دیگر آن گل برای شما زیبایی روز اول را ندارد و چه بسا تنفری در شما به وجود می آورد كه نتایج آن جبران نا پذیر است. سعی و تلاش یك هنرمند باید براساس استانداردها و ساختارهای تعریف شده، ولی با معیار و اسلوب جدید باشد. به واسطه همین توضیحات برخورد لازم می دانم بر این موضوع تاكید داشته باشم، همیشه یك گرافیست دانشجو خالق زیبایی كمال نیست بلكه سعی می كند تا با داده ها ی فكری و تجارب دیگران بر معلومات و خلق آفرینش ها و آثار خود بیا فزاید. در بخش پوستر ضمن بیان تعاریف و مضامین مرتبط، به آشنایی با فعالیت های دانشجویی می پردازیم تا به قطره ای از این دریای بیكران بسنده كنیم.


درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان jebril و آدرس jebril.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 559
بازدید دیروز : 418
بازدید هفته : 1047
بازدید ماه : 977
بازدید کل : 557239
تعداد مطالب : 194
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1