jebril
دو شنبه 14 مرداد 1392برچسب:, :: 10:36 ::  نويسنده : hr ashouri

ابزار خط کش

یکی از پر کاربردترین ابزار که در بیشتر آموزش ها نیز استفاده می شود ، اندازه گیری و مشخص کردن سایز یک تصویر جزم ملزمات طراحی می باشد . زمانیکه شما قصد طراحی یک کارت ویزیت یا یک بنر را داشته باشید همانطور که می دانید باید از هر طرف طرح در دست ساخت با ابزار خط کش یک خط به طرف داخل ترسیم کنید و آن را خط برش فرض کرده وطرح خود را در کادر ترسیم شده دنبال کنید . بسیار خوب وقت شما را بیشتر از این نمی گیرم و شما را با ابزار Ruler آشنا می کنم .

1. فتوشاپ را باز کرده و یک صفحه با ابعاد دلخواه ایجاد کنید .

2. ابعاد صفحه جدید را دلخواه وارد کرده و بر روی کلید OK کلیک کنید .

3. ابزار Rectangle Tool را انتخاب کرده و سه مربع همانند تصویر زیر بکشید .

4. ابزار Ruler یا خط کش  را می توانید از نوار ابزار بالای صفحه view یا کلیدهای Ctrl + R را انتخاب کنید .

بسیار خوب ابزار خط کش فعال شده شما می توانید از چند روش از این ابزار استفاده کنید .
روش اول موس را بر روی خطوط عمودی و افقی که در تصویر بالا با کادر قرمز مشخص شده است برده ، درگ کرده و در هر کجای تصویر خط مورد نظر را قرار دهید .

روش دوم شما اندازه دقیق کادر خود را می دانید همانند کارت ویزیت اما می خواهید از هر طرف کادر 5mm به طرف داخل خطی بکشید باید از view گزینه New Guide را انتخاب کنید، بسیار خوب کافیست در صفحه باز شده اندازه و جهت خط را مشخص کنید تا خطوط شما ترسیم شود .

یکبار خط را در جهت عمودی و بار دیگر افقی با اندازه 5mm تکرار کنید . بعد از آن اگر بخواهید یک خط دیگر در جلو خط اول ترسیم کنید در نوار ابزار گزینه Lock Guides را انتخاب کرده و دوباره خطور خود را با اندازه 10mm ترسیم کنید .

در بعضی از مواقع شما می خواهید اشکال کشیده شده را با هم تراز کنید کافیست بر روی Veiw کلیک کرده و گزینه Show  را انتخاب و گزینه Smart Object را انتخاب کنید . حالا کافیست یکی از مربع های کشیده شده در مرحله اول را از طرف راست یا چپ با مربع های دیگر تراز کنید کمی مربع قرمز رنگ را نزدیک دو مربع ببرید مشاهده می کنید که همانند آهن ربا به اشکال دیگر نزدیک می شود و در یک راستا قرار می گیرد .

در فتوشاپ cs4 ابزار Ruler Tool می تواند کمک زیادی به طراحانی که می خواهند اندازه دقیق یک کادر ترسیم شده را متوجه شوند بکند . همانند تصویر زیر Ruler Tool را انتخاب کنید .

کافیست همانند تصویر زیر هر نقطه ای از کادر کشیده شده را با خطوط مشخص کنید تا اندازه دقیق آن در نوار ابزار بالای ابزار مشخص شود .

منبع: آسا رایان

شنبه 12 مرداد 1392برچسب:, :: 13:34 ::  نويسنده : hr ashouri

درس اول: آشنایی با محیط کاری فتوشاپ 
 


◙ مطالب و تصاویر این مجموعه بر اساس Photoshop CS5 تنظیم شده است. 
◙ لینک دانلود PDF این درس در انتهای مطلب قرار گرفته است. 

ناحیه کاری فتوشاپ شامل منوها، نوار‌ابزارها و پنل‌هایی است که امکان دست‌یابی سریع به ابزارها و گزینه‌های متنوعی برای ویرایش و اضافه کردن عناصری به تصویر شما را می‌دهند. فتوشاپ با تصاویر دیجیتالی و بیت‌مپی کار می‌کند. این تصاویر، تصاویری با درجه سایه‌روشن پایدار هستند که به یک سری مربع کوچک به نام پیکسل تبدیل شده‌اند. 

در حین کار با فتوشاپ متوجه خواهید شد که انجام بسیاری از کارها به چندین روش امکان‌پذیر است. برای پیدا کردن سریعترین راه ابتدا لازم است با قسمت های مختلف ناحیه کاری آشنا‌‌‌ شوید. کاری که در ادامه انجام خواهیم داد. 

نکته‌ای که باید توجه کنید این است که نسخه‌های اصلی فتوشاپ، زبان فارسی را پشتیبانی نمی‌کنند. برای تایپ فارسی در این نرم افزار دو راه وجود دارد اول اینکه از نسخه ME که نسخه خاورمیانه‌‌ای این نرم افزار است استفاده کنید و یا اینکه از برنامه‌های فارسی‌نویس کمک بگیرید.


شروع کار با نرم‌افزار: 
برنامه را اجرا می‌کنیم. ناحیه کاری فتوشاپ شبیه تصویر زیر است. 

A: نوار منو 
B: منوی فضای کار 
C: نوار options (پنل کنترل) 
D: پنل tools (نوار ابزار) 
E: پنل ها 
F: نوار application

 

نوار منو: می‌توان گفت آشناترین قسمت فتوشاپ همین است چون در تمامی نرم افزارها قابل مشاهده است البته در هر برنامه‌ای قسمت های خاص همان برنامه را هم شامل می‌شود که در اینجا می‌توان به layer,filter,.. اشاره کرد. 


منوی فضای کار: با استفاده از این منو می‌توان ظاهر و محل پنل‌ها و منوها را تغییر داد. اگرچه این کار را می‌توان با انتخاب و مخفی کردن منوها و پنل‌ها انجام داد اما این کار پر زحمت خواهد بود. برای راحتی در اختصاصی‌سازی فضای کار، فتوشاپ چندین فضای کار از پیش تعیین شده را در اختیار کابر قرار می‌دهد که برای روندهای کاری مختلف مانند تصحیح رنگ و سایه‌روشن، رتوش و ... مناسب هستند. در این قسمت همچنین می‌توانید فضای کار مورد نیاز خود را ایجاد و ذخیره کنید. 


نوارoptions: گزینه‌های موجود در این نوار با انتخاب هریک از ابزارهای موجود در پنل ابزار تغییر می‌کنند و گزینه های مربوط به تنظیمات ابزار انتخاب شده را برای شما نمایش می‌دهند. گزینه هایی مانند تغییر سایز، ضخامت و... 


پنل tools: این پنل که به آن نوار ابزار هم گفته می‌شود شامل ابزارهای مفیدی است که با استفاده از آن ها می‌توانید چیزهای جالبی خلق کنید. 


پنل ها: از این پنل ها به اسم پالت یا پالت های شناور هم یاد می‌شود. هرکدام از آن ها وظیفه خاصی را در جهت ویرایش تصاویر انجام می‌دهند که درحین انجام پروژه ها با آن ها آشنا خواهیم شد. بسته به کاری که قرار است انجام دهیم وجود برخی از آنها لازم و وجود برخی دیگر غیرضروری است. از آن جهت به آن‌ها شناور می‌گویند که با کلیک و درگ می‌توان آن‌ها را به قسمت‌های خالی فضای کار کشید. 


نوارapplication: این نوار شامل ابزارهای کنترلی است. گزینه‌هایی برای کنترل همزمان چند فایل، تغییر حالت نمایش فایل، استفاده از خط کش و...

درس دوم: آموزش‌های مقدماتی (بخش اول) 
 


◙ مطالب و تصاویر این مجموعه بر اساس Photoshop CS5 تنظیم شده است. 
◙ لینک دانلود PDF این درس در انتهای مطلب قرار گرفته است. 



مطالبی که در این بخش یاد خواهیم گرفت عبارتند از: 
♦ باز کردن فایل 
♦ باز کردن مجدد آخرین فایل استفاده شده 
♦ تبدیل نمایش فایل از حالت تب به پنجره شناور و بالعکس 
♦ ادغام چند سربرگ (تب) 
♦بستن فایل
 


باز کردن فایل: 

برای باز کردن یک فایل، از منویOpen ،File را انتخاب کرده سپس در پنجره باز شده روی فایل مورد نظر کلیک کنید و بعد از آن روی Open کلیک نمایید. همچنین اگر روی فایل مورد نظر در پنجره باز شده دوبار کلیک کنید فایل در محیط فتوشاپ باز خواهد شد.

 


برای باز کردن چندین فایل به طور همزمان، هنگامی که پنجره برای انتخاب فایل باز شد با نگه داشتن کلید Ctrl و کلیک روی تصاویر مورد نظر و سپس کلیک روی Open می‌توانید تمام فایل‌های موردنظر خود را همزمان باز کنید.
 


مشاهده خواهید کرد که تمام فایل‌ها به صورت تب نمایش داده می‌شوند (تصویر زیر). با کلیک روی سربرگ موردنظر می‌توانید به فایل موجود در آن دسترسی پیدا کنید.

 

 

____________________________




باز کردن مجدد آخرین فایل‌های استفاده شده:
 

اگر به تازگی از فایلی استفاده کرده‌اید و می‌خواهید دوباره از آن استفاده کنید از منوی Open Recent ،File را باز کرده و سپس فایل مورد نظر را لیست موجود انتخاب کنید. 

 

____________________________




تبدیل نمایش فایل از حالت تب به پنجره شناور و بالعکس:
 

همانطور که مشاهده کردید فایل‌ها بطور پیش‌فرض به صورت تب باز می‌شوند ولی می‌توان فایل‌ها را به صورت پنجره شناور نیر نمایش داد. برای این کار دو راه وجود دارد؛ 
روش اول، کلیک و درگ تب مورد نظر در قسمتی از فضای کاری می‌باشد. 
روش دوم به این صورت است؛ تب مورد نظر خود را با کلیک روی آن انتخاب کنید و سپس این مسیر را دنبال کنید؛ Window > Arrange > Float in Window. مشاهده خواهید کرد که فایل به صورت پنجره شناور نمایش داده خواهد شد. 

اگر مایل بودید تمام سربرگ‌ها را به صورت شناور در بیاورید این مسیر را دنبال کنید؛ 
Window > Arrange > Float All in Window 

برای باز گرداندن نمایش پنجره‌ها به صورت تب نیز دو راه وجود دارد؛ روش اول کلیک و درگ پنجره موردنظر تا لبه نوار Option است که بعد از مشاهده کادر آبی رنگ می‌توانید ماوس را رها کنید (تصویر زیر را ببینید). 

 

 

روش دوم که سبب می‌شود تمام پنجره‌های شناور به حالت تب نمایش داده شوند، دنبال کردن این مسیر است؛ Window > Arrange > Consolidate All to Tabs .

 

____________________________




ادغام چند سربرگ:
 

شما این امکان را دارید که چند پنجره شناور را ادغام کرده و به صورت مجموعه‌ای از سربرگ‌ها آن‌ها را نمایش دهید. برای این منظور ابتدا برای مثال دو فایل را در محیط برنامه باز کرده سپس با کلیک و درگ یکی از فایل‌ها را شناور کنید (برای شناور کردن فایل می‌توانید از روش دوم که در بالا توضیح داده شد نیز استفاده کنید). فایل بعدی را با کلیک و درگ روی فایل اول قرار دهید و هنگامی که کادر آبی را مشاهده کردید ماوس را رها کنید (کادر آبی رنگ در تصویر زیر قابل مشاهده است). 

 

 اگر خواستید مانع از ادغام سربرگ‌ها در هنگام جابجایی پنجره‌ها شوید، باید کلید Ctrl را نگه دارید و سپس فایل‌ها را جابجا کنید.

 

____________________________




بستن فایل:
 

برای بستن یک فایل کافیست روی علامت ضربدر کنار سربرگ موردنظر کلیک کنید تا بسته شود. 
در صورتی که بخواهید تمام فایل‌ها را همزمان ببندید از منوی File، گزینه Close All را انتخاب کنید تا تمام فایل‌ها به صورت همزمان بسته شوند.


درس سوم: آموزش‌های مقدماتی (بخش دوم)
 
 

◙ مطالب و تصاویر این مجموعه بر اساس Photoshop CS5 تنظیم شده است. 
◙ لینک دانلود PDF این درس در انتهای مطلب قرار گرفته است. 


مطالبی که در این بخش یاد خواهیم گرفت عبارتند از: 
♦ ایجاد یک سند جدید 
♦ مشاهده و ویرایش میانبرها در فتوشاپ 
♦ آشکار و مخفی کردن منوها و پالت‌ها(پنل‌ها) 
♦ بازیابی فایل‌هایpreferences پیش‌فرض 


ایجاد سند جدید: 
برای ایجاد یک سند جدید از منوی New ،File را انتخاب کنید.

 

می‌توانید تنظیمات مربوط به ایجاد سند را ببینید که مانند تصویر زیر است:

 

به کمک موارد موجود در این کادر می‌توانید نام، طول، عرض و دیگر موارد مربوط به سند خود را تنظیم کنید. همچنین می‌توانید از تنظیمات پیش فرض فتوشاپ که در قسمت preset قابل مشاهده می‌باشند، استفاده کنید. 
بعد از انجام تنظیمات روی OK کلیک کنید تا سند ایجاد شود. کارهای زیادی می‌توان روی سند ایجاد شده انجام داد که بعداً به آن‌ها خواهیم پرداخت.

___________________________________




مشاهده و ویرایش میانبرها: 
لیست میانبرها را می‌توانید از مسیر Edit > Keyboard Shortcuts مشاهده کنید. با دنبال کردن این مسیر پنجره‌ای همانند این تصویر برای شما باز می‌شود:


با کلیک روی هر گروه می‌توانید زیر مجموعه‌ها و کلیدهای ترکیبی میانبر را مشاهده کنید. از منویShortcuts For می‌توانید انتخاب کنید که در لیست پایین کدام میانبرها نمایش داده شوند. Application Menus شامل کلیدهای‌ ترکیبی میانبر منوها، Panel Menus شامل کلیدهای ترکیبی میانبر پنل‌ها و Tools شامل کلیدهای ترکیبی میانبر ابزارها. 
برای تغییر دادن کلیدهای ترکیبی کافی است روی زیرمجموعه موردنظر کلیک کنید سپس کلیدهای ترکیبی دلخواه را روی کیبورد همزمان بفشارید(مثلاً Ctrl+h). سپس روی Accept وOK کلیک کنید تا تنظیمات ذخیره شود. 

دقت کنید که اگر ترکیب‌های نامعتبر و یا استفاده شده را انتخاب کنید در قسمت پایین همین پنجره به شما تذکر داده خواهد شد.

 در بعضی از آموزش‌هایی که در کتاب‌ها یا سایت‌ها قرار می‌گیرد به جای ذکر مسیر، کلیدهای ترکیبی میانبر را ذکر می‌کنند. بنابراین پیشنهاد می‌کنم تغییری در میانبرها ندهید.

___________________________________ 



آشکار و مخفی کردن منوها و پالت‌ها: 
برای اینکه بتوانید پنل‌ها را مخفی یا آشکار کنید کافیست منوی window را که در نوار منو است باز کنید. خواهید دید که کنار برخی از گزینه ها یک علامت تیک کوچک وجود دارد. این‌ها پنل‌هایی هستند که در آن لحظه در فضای کار شما وجود دارند و آن‌ها را مشاهده می‌کنید. به سادگی با کلیک بر روی هر مورد، می‌توانید تیک کنار آن‌ها را گذاشته یا بردارید که درواقع با اینکار پنل‌ها را آشکار یا مخفی کرده‌اید.

___________________________________




بازیابی فایل‌هایpreferences پیش‌فرض: 
فایل‌هایpreferences اطلاعاتی درباره تنظیمات پنل‌‌ها و دستورها را در خود ذخیره می‌کنند. برای همین است که وقتی محل قرار گرفتن پنل‌ها را به دلخواه تغییر می‌دهید، تغییرات به همان شکل باقی می‌مانند و با خارج شدن از برنامه، تنظیمات از بین نمی‌روند. 
اگر زمانی مایل بودید که تنظیمات پنل‌ها و دستورها به حالت پیش فرض برنامه بازگردند باید فایل preferences پیش فرض را بازیابی کنید. برای اینکار هنگام اجرای برنامه، بلافاصله بعد از دوبار کلیک روی آیکون برنامه، کلیدهای ترکیبی Ctrl+Alt+Shift را نگه دارید. با انجام این کار پیغام زیر را مشاهده خواهید کرد:


yes را انتخاب کرده و کمی صبر کنید تا برنامه باز شود. خواهید دید پنل ها به حالت پیش فرض بازگشته‌اند.

 
درس چهارم: آموزش‌های مقدماتی (بخش سوم)
 
 

◙ مطالب و تصاویر این مجموعه بر اساس Photoshop CS5 تنظیم شده است. 
◙ لینک دانلود PDF این درس در انتهای مطلب قرار گرفته است.


مطالبی که در این بخش یاد خواهیم گرفت عبارتند از: 
♦ معرفی نوار Application 
♦ دسترسی همزمان به چند فایل 
♦ بازگرداندن تنظیمات پیش‌فرض ابزارها به کمک نوار Options (پنل کنترل) 
♦ پنهان کردن همزمان پنل‌ها، نوار ابزار و نوار Options



معرفی نوار Application 

 

A منوی Arrange Documents: برای مدیریت همزمان چند فایل 
B منوی Screen Mode: برای تغییر حالت نمایش فایل 
C منوی View Extras: شامل خطوط راهنما و ابزارهایی مانند خط‌کش است که برای مثال خط‌کش با گزینه Show Rulers نمایش داده می‌شود. 
(واحد پیش فرض خط‌کش سانتیمتر می‌باشد؛ برای تغییر آن کافیست روی خط‌کش کلیک راست کرده و واحد موردنظر خود را انتخاب نمایید.) 
درباره دو گزینه دیگر یعنی Launch Bridge و Launch Mini Bridge در بخش‌های بعدی آموزش توضیح داده خواهد شد. 

_______________________________



دسترسی و کار همزمان بر روی چند فایل: 

فرض کنید چند فایل را باز کرده‌اید و احتیاج دارید آن‌ها را در کنار هم ببینید تا بتوانید اجزایی را در آن‌ها مقایسه کنید و یا لایه‌ای را بدون انجام چند عملیات متوالی از یکی به دیگری منتقل کنید. 
برای مشاهده چند فایل و کار روی آن‌ها به صورت همزمان، از نوار Application منوی Arrange Documents را باز کنید.

 

با باز شدن این منو کادرهای کوچکی را مشاهده خواهید کرد که با انتخاب هرکدام، سربرگ حاوی فایل‌ها به شکل خاصی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. (ناحیه قرمز رنگ در تصویر زیر). چند مورد را امتحان کنید. 
برای اینکه سربرگ‌ها را به حالت اولیه بازگردانید کافیست از همین منو کادر تصویر اول یعنی Consolidate All را انتخاب کنید. (دایره سیاه رنگ در تصویر زیر)


_______________________________




بازگرداندن تنظیمات پیش‌فرض ابزارها به کمک نوار Options: 

همانطور که در بخش‌های قبل توضیح داده شد گزینه‌های موجود در نوار Options با انتخاب ابزارهای مختلف تغییر می‌کنند. موردی که باید به آن توجه داشته باشید این است که تغییرات در فیلدها و گزینه‌های موجود در این نوار به عنوان پیش‌فرض درنظر گرفته می‌شوند. اما راهی برای بازگرداندن آن‌ها به حالت اولیه وجود دارد. 
اگر تغییری در فیلدها و تنظیمات این نوار ا یجاد کردید و سپس مایل بودید تغییرات را به حالت اولیه نرم‌افزار بازگردانید کافیست روی آیکون ابزار که در سمت چپ این نوار قرار دارد کلیک راست کنید.


دو گزینه مشاهده خواهید کرد؛

 


گزینه اول یعنی Reset Tool برای بازگرداندن تنظیمات ابزار فعلی به مقادیر اولیه می‌باشد. 
گزینه دوم یعنی Reset All Tools برای بازگرداندن تنظیمات تمام ابزارهای فتوشاپ به مقادیر اولیه می‌باشد.

_______________________________



پنهان کردن همزمان پنل‌ها، نوار ابزار و نوار Options: 

ممکن است احتیاج داشته باشید فضای کار را جهت مشاهده و یا کار بر روی یک فایل، بزرگتر کنید برای این کار می‌توانید پنل‌ها، نوار ابزار و نوار Options را به صورت همزمان مخفی کنید. کافیست در محیط برنامه کلید Tab را بفشارید؛ خواهید دید که این سه مخفی شده و فضای بزرگتری در اختیار شما قرار می‌گیرد. 
برای بازگرداندن به حالت قبل مجدداً کلید Tab را بفشارید. 

به دو تصویر زیر دقت کنید؛ در هردو، فایلی را با اندازه یکسان را باز کرده ایم ولی مشاهده می‌کنید که در حالت اول(تصویر سمت راست) به دلیل وجود داشتن پنل‌ها و نوار ابزار، محیط کار کوچکی در اختیار داریم و قادر نیستیم تمام عکس را مشاهده کنیم. ولی در حالت دوم با مخفی کردن پنل‌ها، محیط کار بزرگتر شده و فایل به طور کامل نمایش داده می‌شود.

 

 در مثال بالا؛ برای درک بهتر موضوع، پنجره فتوشاپ کوچک شده است. می‌توانید این شرایط را برای فایل‌هایی با ابعاد بزرگ درنظر بگیرید.

درس پنجم: آموزش‌های مقدماتی (بخش چهارم)
 
 

◙ مطالب و تصاویر این مجموعه بر اساس Photoshop CS5 تنظیم شده است. 
◙ لینک دانلود PDF این درس در انتهای مطلب قرار گرفته است.



مطالبی که در این بخش یاد خواهیم گرفت عبارتند از: 
♦ تغییر دادن اندازه تصویر 
♦ افزودن حاشیه بدون از بین رفتن بخشی از تصویر 
♦ چرخاندن تصویر



تغییر دادن اندازه تصویر: 

برای تغییر دادن اندازه تصویر از منوی Image گزینه Image Size را انتخاب کنید. کادری شبیه تصویر زیر مشاهده خواهید کرد؛



در قسمت بالایی این پنجره یعنی کادر Pixel Dimensions، ابعاد تصویر برحسب پیکسل نشان داده شده است. 
در قسمت پایینی یعنی Document Size، ابعاد تصویر به صورت پیش‌فرض برحسب سانتیمتر نمایش داده می‌شود که البته قابل تغییر به واحدهای دیگر می‌باشد.

به گزینه Resample Image در قسمت پایین تصویر دقت کنید. هنگامیکه این گزینه فعال است هرگونه تغییر در سایز تصویر باعث ایجاد تغییر در تعداد پیکسل‌ها و در نتیجه آن تغییر در اندازه عکس می‌شود. ولی اگر این گزینه را غیرفعال کنید خواهید دید که قسمت بالا نیز غیرفعال می‌شود. در این شرایط تغییر دادن ابعاد تصویر، تعداد پیکسل‌ها را تغییر نمی‌دهد و تغییرات سایز فقط در هنگام پرینت مشاهده می‌شود. این به این معنا می‌باشد که در زمان غیرفعال بودن این گزینه، تغییری برای عکس در محیط فتوشاپ مشاهده نخواهید کرد.

حال به قسمت آبی رنگ در کنار کادر بالایی دقت کنید؛ این قسمت حجم اولیه تصویر و حجم آن را بعد از تغییر سایز نشان می‌دهد. در تصویری که مشاهده می‌کنید حجم اولیه 576.0K و حجم پس از کم کردن سایز تصویر 1.37K است. توجه داشته باشید که با کاهش سایز، حجم کم؛ و با افزایش سایز، حجم زیاد می‌شود. 

اعداد دلخواه را در کادرهای طول و عرض وارد کرده و سپس روی OK کلیک نمایید تا تغییرات موردنظر روی تصویر اعمال شود. 

___________________________________




افزودن حاشیه بدون از بین رفتن بخشی از تصویر: 

ممکن است گاهی برای زیبا شدن تصویر و یا اضافه کردن توضیحاتی در مورد عکس بخواهید حاشیه‌ای در اطراف آن ایجاد کنید. برای اینکار مراحل زیر را دنبال کنید؛ 

از منوی Image گزینه Canvase Size را انتخاب کنید. 


کادر زیر را مشاهده خواهید کرد؛ 


در این کادر گزینه Relative (قسمت قرمز رنگ تصویر) را فعال کنید سپس طول و عرض دلخواه برای حاشیه را در دو قسمت Width و Height وارد کنید. 

اگر می‌خواهید حاشیه در چهار طرف تصویر ایجاد شود در قسمت پایین کادر، بخش Anchor، روی مربع وسط کلیک و سپس OK کنید. (به فلش‌ها دقت کنید. آن‌ها نشان می‌دهند که در کدام جهت‌ها حاشیه ایجاد می‌شود.)
 

برای مثال اگر خواستید فقط در قسمت بالای تصویر فضای خالی ایجاد کنید؛ ابتدا روی یکی از مربع‌های پایین کلیک کرده و سپس عدد دلخواه را در قسمت Height وارد کنید.
 

از کادر بازشو Canvas extension color که در قسمت پایین پنجره Canvas Size قرار دارد می‌توانید رنگ حاشیه را انتخاب کنید.
 

بعد از انجام تنظیمات روی OK کلیک نمایید.
 

در ادامه تصاویر را برای انجام تنظیمات این مثال خواهید دید؛



از حاشیه ایجاد شده می‌توانید برای درج توضیحات استفاده کنید. (تصویر زیر را ببینید)




___________________________________



چرخاندن تصویر: 

برای اینکه تصویری را چرخانده و به همان شکل ذخیره کنید کافیست از منوی Image گزینه Image Rotation و سپس یکی از گزینه‌های موجود را انتخاب کنید. در ادامه نمونه‌ای برای هریک از گزینه‌ها مشاده خواهید کرد؛ 

°180




°90
CW





90°CCW





Arbitrary
 

 





Flip Canvas Horizontal





Flip Canvas Vertical
شنبه 12 مرداد 1392برچسب:, :: 13:22 ::  نويسنده : hr ashouri

درس ششم: آشنایی با نوار ابزار
 
 




◙ مطالب و تصاویر این مجموعه بر اساس Photoshop CS5 تنظیم شده است. 
◙ به دلیل طولانی بودن این درس، درس در دو بخش ارائه می‌گردد. بخش اول را در همین پست و بخش دوم را در پست بعدی همین تاپیک می‌توانید مشاهده کنید. 
◙ لینک دانلود PDF این درس به طور کامل و یکجا در انتهای پست دوم قرار گرفته است. 
◙ علامت *** که بین گروه‌های ابزار قرار گرفته، جهت نمایش دسته‌بندی ابزار در فتوشاپ CS5 می‌باشد.




مطالبی که در این بخش یاد خواهیم گرفت عبارتند از: 
♦ آشنایی با ابزارهای موجود در پنل tools (نوار ابزار) 
♦ استفاده از کلیدهای ترکیبی برای تغییر کارایی ابزار 



آشنایی ‌با ابزارهای موجود در نوار ابزار: 

همانطور که قبلاً مشاهده کردید پنل tools یا نوار ‌ابزار، پنلی باریک و بلند است که در سمت چپ ناحیه‌کاری قرار دارد. این پنل شامل ابزارهایی جهت انتخاب، نقاشی، تغییر موقیعت تصاویر سه‌بعدی، رنگ پیش‌زمینه و پس‌زمینه و... می‌باشد. 

اگر به قسمت بالای این پنل نگاه کنید، یک علامت پیکان دوتایی مشاهده خواهید کرد  با کلیک روی این علامت، نوار ابزار به صورت دو ستون در کنار هم نمایش داده خواهد‌ شد. اگر مجدداً روی آن کلیک کنید نوار ابزار به حالت قبل برگشته و به صورت یک ستون نمایش داده می‌شود که این امر موجب افزایش فضای کار می‌گردد. 

قبل از اینکه به توضیح کاربرد ابزار بپردازیم لازم است نحوه انتخاب و استفاده از ابزارهای پنهان را یاد بگیریم. 
بعضی از ابزارهای فتوشاپ به صورت گروهی دسته‌بندی شده‌اند و شما هربار می‌توانید یکی از ابزار آن گروه را مشاهده کنید. هنگامیکه در گروه بیش از یک ابزار وجود داشته باشد، درکنار تصویر آن ابزار، یک علامت کوچک سیاه‌رنگ مشاهده می‌شود.  


برای دیدن ابزار مخفی این گروه کافیست روی علامت کلیک کرده و مدت کوتاهی نگه دارید تا لیست ابزار نمایان شود. همچنین می‌توانید روی ابزار موردنظر کلیک راست کنید تا لیست باز شود. بعد از باز شدن لیست، با کلیک روی ابزار دلخواه می‌توانید آن را انتخاب کنید. 

 

 




در ادامه به توضیح مختصری از کاربرد ابزارها می‌پردازیم. در طول انجام پروژه‌ها و بخش‌های بعدی آموزش کاربرد هرکدام را بهتر یاد خواهیم‌گرفت. توجه کنید که نام ابزار را با بردن نشانگر ماوس روی آن‌ها می‌توانید مشاهده کنید. 

Move Tool  برای حرکت دادن و انتقال لایه‌ها و یا قسمت‌های انتخاب شده 

***

 

Rectangular Marquee Tool  برای انتخاب نواحی چهارگوش 

Eliptical Marquee Tool  برای انتخاب نواحی به شکل بیضی 

Single Row Marquee Tool  جهت انتخاب یک خط افقی به ارتفاع یک پیکسل روی تصویر 

Single Column Marquee Tool  جهت انتخاب یک خط عمودی به پهنای یک پیکسل روی تصویر

 

*** 



Lasso Toll  جهت انتخاب قسمتی از تصویر به صورت نامنظم 

Polygonal Lasso Tool  برای انتخاب قسمت‌هایی از تصویر به کمک خطوط شکسته 

Magnetic Lasso Toll  برای انتخاب قسمتی از تصویر که با قسمت‌های دیگر تفاوت رنگ دارد. بطوریکه لبه‌های تصویر را به صورت خودکار تشخیص می‌دهد.

*** 




Quick Selection Tool  برای انتخاب بخشی از تصویر است که با توجه به رنگ و با یافتن خودکار لبه‌های تعریف شده‌ی تصویر و دنبال کردن آن‌ها، آن بخش را انتخاب می‌کند. 

Magic Wand Tool  برای انتخاب پیکسل‌های مجاور براساس تشابه رنگ آن‌ها. یعنی پیکسل‌هایی را می‌توان با آن انتخاب کرد که دارای دامنه رنگ مشابه باشند.

*** 



Crop Toll  برای برش دادن قسمتی از تصویر به صورت چهارگوش و جدا کردن محدوده دلخواه 

Slice Tool  به کمک این ابزار می‌توانید تصویر را به چند برش تقسیم کنید. برش‌ها نواحی مستطیل شکلی بر روی تصویر هستند که برای بهینه سازی وب تعریف می‌شوند. بهینه سازی وب انتخاب تنظیماتی همچون کیفیت، وضوح و... است بطوریکه برای انتشار در وب هم ظاهر تصویر را حفظ کنیم و هم سایز آن را کوچک نگه داریم. 

Slice Select Tool  این ابزار برای ایجاد تغییرات روی برش‌هایی است که توسط slice tool ایجاد کرده‌اید. مثلاً برای ایجاد آدرس URL و یا اینکه لینک، بعد از کلیک کردن روی آن به چه صورتی باز شود.

*** 



Eyedropper Tool  جهت نمونه‌برداری از رنگ قسمتی از تصویر

Color Sampler Tool  برای مشاهده مشخصات رنگ قسمتی از تصویر که همزمان با نمایش مشخصات رنگ، مختصات آن قسمت را هم نمایش می‌دهد. این ابزار قادر است مشخصات رنگ چهار نقطه از تصویر را همزمان نشان دهد.

Ruler Tool  برای اندازه گیری و مقایسه می‌توان از این ابزار استفاده کرد که مختصات دو نقطه، فاصله بین دو نقطه، زاویه‌ی خط بین دو نقطه با سطح افق و موارد دیگر را نمایش می‌دهد.

Note Tool  جهت ضمیمه کردن متن به تصویر

Count Tool  برای شماره گذاری قسمت‌های مختلف تصویر 

*** 



Spot Healing Brush Tool  برای روتوش سریع عکس استفاده می‌شود. روش کار این ابزار اینگونه است که بصورت خودکار از اطراف ناحیه موردنظر نمونه‌برداری می‌کند و به این طریق قسمت مورد نظر را روتوش می‌کند. 

Healing Brush Tool  کار این ابزار مشابه ابزار قبل است با این تفاوت که نمونه‌برداری به صورت خودکار انجام نمی‌شود و نمونه توسط کاربر و از منطقه دلخواه برداشته و انتخاب می‌شود. 

Patch Tool  همانطور که از نامش پیداست برای وصله کردن استفاده می‌شود و به کمک آن می‌توان قسمتی از عکس را روی قسمتی دیگر گذاشت. 

Red Eye Tool  برای از بین بردن قرمزی چشم در عکس

*** 



Brush Tool  جهت کشیدن تصاویر دلخواه که با تغییر نوع و تنظیمات قلم‌مو، می‌توانید تصاویر جالبی خلق کنید. 

Pencil Tool  تا حدودی شبیه ابزار قبل است و تقریباً کارایی مشابهی با آن دارد. تفاوت آن با ابزار قبل در نوع طرح است. Pencil Tool تصاویری با حاشیه نسبتاً سخت نسبت بهBrush Tool و بدون کمرنگی یا پررنگی برجای می‌گذارد. 

Color Replacement Tool  برای تغییر رنگ دادن سریع قسمت‌های دلخواه بدون از بین رفتن بافت اصلی 

Mixer Brush Tool  برای تبدیل عکس به نقاشی است و اینگونه است که رنگ انتخاب شده را با رنگ زمینه تصویر مخلوط می‌کند. 

*** 



Clone Stamp Tool  با نمونه برداری از یک قسمت از تصویر می‌توان آن را روی قسمتی دیگر از تصویر کپی کرد تقریباً شبیه به کاری که ابزار Healing Brush انجام می‌داد با این تفاوت که Healing Brush در انتها، رنگ نمونه و هدف را به هم نزدیک می‌کند ولی Clone Stamp نمونه را دقیقاً با تمام مشخصاتش (مثل نور و رنگ) کپی می‌کند. 

Pattern Stamp Tool  برای ایجاد نقش‌هایی خاص روی تصویر استفاده می‌شود و مانند یک مُهر نقوش را روی تصویر ایجاد می‌کند.

*** 





History Brush Tool  برای پاک کردن تمام یا قسمتی از تغییرات اعمال شده بر روی تصویر

Art History Brush Tool  برای تبدیل عکس به تصاویر هنری به شکل‌های مختلف 

*** 



Eraser Tool  جهت پاک کردن قسمت‌های موردنظر از تصویر

Background Eraser Tool  کار این ابزار شبیه ابزار قبل است با این تفاوت که در هنگام پاک کردن، زمینه را شفاف کرده و ان را به صورت شطرنجی نمایش می‌دهد.

Magic Eraser Tool  برای پاک کردن پیکسل‌های همرنگ است و مانند ابزار قبل زمینه را شفاف می‌کند. 

*** 



Gradient Tool  جهت ایجاد طیف‌های رنگی روی تصویر 

Paint Bucket Tool  برای رنگ کردن یکباره‌ی قسمت‌های دلخواه


ادامه مطلب ...
شنبه 12 مرداد 1392برچسب:, :: 13:19 ::  نويسنده : hr ashouri


ابزار Rotate View- Hand- Zoom 
 


◙ مطالب و تصاویر این مجموعه بر اساس Photoshop CS5 تنظیم شده است. 
◙ لینک دانلود PDF این درس در انتهای مطلب قرار گرفته است.
 





در درس قبل یاد گرفتیم که ابزار Zoom جهت افزایش یا کاهش بزرگ‌نمایی تصویر، ابزار Hand برای مشاهده قسمت‌های مختلف تصویر در هنگام تغییر بزرگ‌نمایی و ابزار Rotate View برای چرخاندن تصویر می‌باشد. 


در این درس به بررسی بیشتر ویژگی‌ها و قابلیت‌های این سه ابزار می‌پردازیم.



 ابزار Zoom: 

نکات مربوط به ابزار Zoom: 

 میزان بزرگنمایی تصویر بر حسب درصد در سربرگ فایل نشان داده می‌شود. به عنوان مثال در تصویر زیر

 

بزرگ‌نمایی فایل موجود در سربرگ اول %300، فایل دوم %100 و فایل سوم %50 می‌باشد؛ که نشان می‌دهد در فایل اول بزرگ‌نمایی افزایش یافته، در فایل دوم تغییری نکرده و در فایل سوم کاهش پیدا کرده است.

 با بزرگنمایی تغییری در اندازه اصلی عکس ایجاد نمی‌شود و فقط برای اینکه در هنگام کار بتوانید به راحتی بر روی جزئیات کار کنید می‌توانید بزرگنمایی را تغییر دهید. 

 برای هم اندازه شدن تصویر با پنجره فتوشاپ می‌توانید از کلیدهای ترکیبی Ctrl+0 (کنترل+ صفر) استفاده کنید. تغییر بزرگ‌نمایی طوری انجام می‌شود که تصویر به اندازه فضای فتوشاپ شود. برای بازگرداندن تصویر به حالت اولیه و بدون بزرگ‌نمایی از کلیدهای ترکیبی Ctrl+1 استفاده کنید.


روش‌های تغییر بزرگنمایی: 
برای تغییر بزرگنمایی چندین روش وجود دارد که در ادامه به چهار مورد از آن‌ها می‌پردازیم: 

روش اول؛ بعد از انتخاب ابزار Zoom در نوار ابزار، اگر روی تصویر کلیک کنید بزرگ‌نمایی افزایش می‌یابد و اگر دکمه Alt را نگه داشته و سپس روی تصویر کلیک کنید بزرگ‌نمایی کاهش می‌یابد. 




روش دوم؛ ابزار Zoom را از نوار ابزار انتخاب کنید سپس در نوار Options بر روی یکی از دو آیکونی که در تصویر می‌بینید کلیک کنید تا انتخاب شود  سپس بر روی تصویر کلیک کنید تا بزرگ‌نمایی کم یا زیاد شود. آیکون سمت چپ بزرگ‌نمایی را افزایش و آیکون سمت راست بزرگ‌نمایی را کاهش می‌دهد. 


روش سوم؛ در نوار application با کلیک بر روی Zoom Level درصد بزرگنمایی دلخواه را انتخاب کنید. 
در این روش نیازی نیست که حتماً ابزار Zoom را انتخاب کنید. در هنگام استفاده از سایر ابزارها، این گزینه همواره فعال است.

 





روش چهارم؛ در هنگام استفاده از ابزار Zoom، اگر کلیک و درگ روی تصویر را در جهت راست انجام دهید بزرگنمایی افزایش و اگر کلیک و درگ روی تصویر را در جهت چپ انجام دهید بزرگنمایی کاهش می‌یابد.

 





 ابزار Hand: 

قابلیت‌های ابزار Hand: 
در این بخش دو قابلیت جالب از ابزار Hand را یاد خواهیم گرفت: 


1- ابتدا فایلی را باز کنید. 
2- به کمک یکی از چهار روش گفته شده در بالا بزرگ‌نمایی تصویر را تا حدی افزایش دهید که تمام تصویر در صفحه مشاهده نشود. 
3- ابزار Hand را انتخاب کنید. 
4- کلید H را روی کیبورد نگه دارید سپس روی تصویر کلیک کرده و دکمه ماوس را فشرده نگه دارید. با این کار بزرگ‌نمایی به گونه‌ای تنظیم می‌شود که کل تصویر را مشاهده کنید. همچنین کادری روی تصویر نمایان می‌شود (آن را می‌توانید در تصویر زیر مشاهده کنید).

 


5- در همان حالتی که دکمه ماوس را فشرده نگه داشته‌اید کادر را حرکت داده و در جای مناسب و دلخواه آن را رها کنید. 
با این کار بزرگ‌نمایی در آن نقطه به مقدار قبل باز می‌گردد. 




قابلیت دوم برای تصاویر بزرگ و تصاویری که بزرگ‌نمایی آن‌ها را خیلی زیاد کرده باشیم بسیار مناسب است. 
برای اینکه با این قابلیت آشنا شوید، ابتدا تصویری را باز کنید، بزرگ‌نمایی آن را افزایش دهید، سپس با ابزار hand روی تصویر کلیک کرده و به یک سمت درگ کنید ولی پیش از متوقف کردن ماوس، دکمه آن را رها کنید (تصور کنید می‌خواهید تصویر را به یک سو پرتاب کنید!!!). 
مشاهده خواهید کرد که تصویر به حرکت خود ادامه می‌دهد. 
با استفاده از این قابلیت دیگر نیازی نیست برای تصاویر خیلی بزرگ مدام روی تصویر کلیک کنید تا به نقطه موردنظر خود برسید. 





 ابزار Rotate View: 

همانطور که قبلاً گفته شد این ابزار جهت چرخاندن تصویر استفاده می‌شود اما لازم است بدانید که بعد از چرخاندن تصویر توسط این ابزار، اگر تصویر را ذخیره کنید، حالت چرخش را نمی‌توانید در تصویر مشاهده کنید. 
در صورتی که بخواهید عکس را به همان شکل که چرخانده‌اید ذخیره کنید باید از روشی که برای چرخاندن عکس در بخش‌های قبل گفته شد استفاده کنید. 


به تصویر زیر توجه کنید. تصویری را در فتوشاپ به کمک این ابزار چرخانده‌ایم.

 

همانطور که مشاهده می‌کنید نقطه شمالی تصویر به رنگ قرمز نشان داده می‌شود. 

در نوار Options عدد موجود در فیلد Rotation Angel زاویه چرخش را نشان می‌دهد. می‌توانید به جای چرخاندن تصویر، زاویه را در این فیلد وارد کنید و یا به کمک دایره مجاور این فیلد، تصویر را به هر میزان که مایل بودید بچرخانید.

 

برای اینکه تصویر را به حالت قبل برگردانید باید روی Reset View در نوار Options کلیک کنید. 

و یا اینکه در فیلد Rotation Angel عدد صفر را وارد کنید.
شنبه 12 مرداد 1392برچسب:, :: 13:18 ::  نويسنده : hr ashouri


ابزارهای انتخاب- قسمت اول (ابزارهای Marquee)
 

 


◙ مطالب و تصاویر این مجموعه بر اساس Photoshop CS5 تنظیم شده است. 
◙ لینک دانلود PDF این درس در انتهای مطلب قرار گرفته است.
 



کاربرد کلی ابزراهای انتخاب: 

ابزارهای انتخاب به شما کمک می‌کنند که بخش‌هایی از تصویر را مشخص کرده و تغییرات موردنظر را فقط روی همان قسمت‌ها اعمال کنید (مثلاً تغییر دادن رنگ یک شیء یا جدا کردن یک ناحیه از تصویر). 
ابزارهای انتخاب، انتخاب را به چند حالت متفاوت انجام می‌دهند. بنابراین نوع ابزار معمولاً با توجه به تصویر موردنظر انتخاب می‌شود. 


انتخاب‌های هندسی (ابزارهای Marquee)     

انتخاب‌های آزادانه (ابزارهای Lasso)    

انتخاب بر مبنای لبه (ابزار Quick Selection)  

انتخاب بر مبنای رنگ (ابزار Magic Wand) 
 


در این بخش به نحوه استفاده از ابزارهای گروه اول یعنی ابزارهای Marquee و در بخش‌های بعدی به توضیح سایر ابزارهای انتخاب و نکات مربوط به آن‌ها خواهیم پرداخت.


ابزارهای Marquee 

 Rectangular Marquee Tool 
 Eliptical Marquee Tool 
 Single Row Marquee Tool 
Single Column Marquee Tool 



 کاربرد این چهار ابزار تا حد زیادی شبیه به هم است بنابراین به توضیح کاربرد هریک به صورت جداگانه نخواهیم پرداخت. 


◄ انتخاب بخشی از تصویر: برای انتخاب یک ناحیه کافیست ابزار مناسب را انتخاب کرده و سپس روی قسمت موردنظر از تصویر کلیک و درگ کنید تا انتخاب شود.






◄ انتخاب به شکل مربع و دایره: اگر مایل بودید ناحیه انتخابی به شکل یک مربع و یا یک دایره باشد باید با استفاده از دو ابزار اول یعنی Rrectangular Marquee Tool و Eliptical Marquee Tool در هنگام درگ کردن، کلید Shift را فشرده نگه دارید. توجه کنید که کلید Shift را بعد از رها کردن دکمه ماوس رها کنید.






◄ جابه‌جا کردن کادر یا محتویات انتخاب شده: برای جا‌به‌جا کردن کادر انتخاب کافیست درون فضای انتخاب کلیک کرده و کادر را به محل موردنظر منتقل کنید. با این کار فقط کادر جا‌به‌جا می‌شود و نه محتویات درون آن. ولی اگر خواستید محتویات قسمت انتخاب شده از تصویر را جا‌به‌جا کنید، باید کلید Ctrl را نگه داشته و سپس کادر را منتقل کنید. با مشاهده دو تصویر زیر تفاوت این دو عمل را متوجه خواهید شد.

 





◄ خارج شدن از حالت انتخاب: برای خارج شدن از حالت انتخاب از منوی Select گزینه Deselect را انتخاب کنید و یا اینکه در یک نقطه خارج از محدوده انتخاب شده، بر روی تصویر کلیک کنید. 





◄ اضافه کردن ناحیه جدید به نواحی انتخاب شده قبلی: برای افزودن یک ناحیه انتخاب جدید به نواحی انتخاب شده قبلی، باید کلید Shift را فشرده و سپس با کلیک و درگ قسمت جدید را انتخاب کنید. (هنگامی که این کار را انجام می‌دهید، یک علامت + در کنار نشانگر ماوس نمایان می‌شود.) با اینکار هر تعداد ناحیه انتخابی که مایل باشید می‌توانید ایجاد کنید.

 

اگر بخواهید نواحی جدید به شکل مربع یا دایره باشند باید ابتدا کلید Shift را فشرده، ناحیه موردنظر را انتخاب و بعد از آن بدون رها کردن دکمه ماوس، کلید Shift را رها کرده و دوباره بفشارید. (همانطور که قبل از این نیز گفته شد؛ در انتهای کار باید ابتدا دکمه ماوس و بعد از آن کلید Shift را رها کنید.)






◄ کاستن از نواحی انتخاب شده: برای کم کردن بخشی از ناحیه انتخاب شده کافیست پیش از کلیک و درگ، کلید Alt را نگه دارید و بعد از آن با کلیک و درگ، نواحی موردنظر را از حالت انتخاب خارج کنید (هنگام انجام این کار، علامت – در کنار نشانگر ماوس نمایان می‌شود). تصویر زیر را ببینید و با تصویر قبل مقایسه کنید.






◄ انتخاب نواحی مشترک با انتخاب‌های قبلی: اگر پیش از کلیک و درگ، کلید Alt و Shift را نگه دارید؛ با کلیک و درگ، قسمت‌های مشترک با نواحی انتخاب شده قبلی، انتخاب می‌شود (هنگام انجام این کار علامت × در کنار نشانگر ماوس نمایان می‌شود). 
به تصویر زیر توجه کنید. چند ناحیه انتخاب شده روی تصویر وجود دارد (تصویر یک)؛ با روش توضیح داده شده در این مرحله یک ناحیه را روی نواحی قبلی انتخاب کردیم (تصویر دو)؛ مشاهده می‌کنید که بخش‌های مشترک نواحی قبلی و ناحیه جدید به صورت انتخاب شده نمایش داده می‌شوند (تصویر سه).

  





◄ انتخاب بخشی از تصویر با توجه به یک نقطه مرکزی: اگر در هنگام کلیک و درگ کلید Alt را فشرده نگه دارید، انتخاب ناحیه با توجه به مرکز مورد نظر انجام می‌شود و می‌توان ناحیه انتخاب را نسبت به همان مرکز تغییر داد. 





◄ تغییر موقعیت کادر انتخاب شده در حین ایجاد آن: اگر در هنگام انتخاب متوجه شدید که نقطه شروع برای انتخاب را به طور مناسب انتخاب نکرده‌اید، می‌توانید هنگام درگ پیش از آن‌که دکمه ماوس را رها کنید با نگه داشتن کلید Space، کادر انتخاب را حرکت دهید. هنگامی که کلید Space را رها کنید می‌توانید به عمل درگ ادامه داده و کادر انتخاب را بزرگتر یا کوچکتر کنید. 





◄ تغییر اندازه کادر انتخاب شده بعد از رها کردن دکمه ماوس: اگر بعد از انتخاب بخش موردنظر مایل بودید سایز محیط انتخاب شده را با حفظ شکل تغییر دهید؛ از منوی Select گزینه Transform Selection را انتخاب کنید. سپس به کمک کادر ایجاد شده سایز محیط انتخابی را تغییر دهید و بعد از آن برای اینکه سایز موردنظر ثابت شود، کلید Enter را بفشارید. (در صورتی که از تغییر دادن اندازه منصرف شدید کلید Esc را بفشارید.)

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان jebril و آدرس jebril.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 475
بازدید دیروز : 740
بازدید هفته : 1703
بازدید ماه : 1633
بازدید کل : 557895
تعداد مطالب : 194
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1